Zdravá ochucovadla

Jak ochutit, ale neublížit

Omáčka TamariPotřebujete si ochutit jídlo, ale chcete si je ochutit zdravě bez emulgátorů a chemických přísad? Přestáváte už věřit, že to v dnešní době vůbec jde? Nezoufejte, jde to.

Nejčastějším dochucovadlem v kuchyni je sůl. Sůl je nad zlato, jak bylo řečeno v jedné pohádce. Ač se to zdá nemožné, i dnes ještě existují místa, člověkem nedotčená, kde se dá v přírodě najít kvalitní zdroj soli. Takovým místem jsou právě Himaláje, které mají bohaté naleziště soli. Ta je výjimečná, od běžné kuchyňské soli a mořské tím, že uchovává až 84 minerálních látek ve své nejpřirozenější a nejčistší podobě. Má takové optimální složení, které není potřeba ničím obohacovat. Klasická kuchyňská sůl se někdy upravuje a obsahuje protihrudkující a protispékavé látky. Kvalita mořské soli je při současném znečištění moří velmi sporná.

Používat však můžete také sůl vulkanickou. Ta voní a chutná po vejcích. Proto je spíše vhodná pro labužníky, protože si na ni člověk musí nejdříve zvyknout. Tato sůl bývá tmavší barvy a obsahuje kromě chloridu sodného a železitých minerálů i siřičitou složku. Ta je právě zodpovědná za vajíčkovou vůni. Přidat se může do salátů a dalších pokrmů.

Se solí však musíme zacházet opatrně. Mohl by se nám díky ní zvyšovat krevní tlak. Doporučená denní dávka by neměla překročit jednu čajovou lžičku. Sůl bývá také skrytá v mnoha jídlech a potravinách, dokonce i tam, kde bychom ji nečekali. Proto je důležité dbát zvýšené opatrnosti. Sůl se nachází v kečupu, cereáliích a zeleninových šťávách.

Lahůdkové droždí a Tamari

Vyzkoušet můžete i lahůdkové droždí neboli tzv. Tebi. Jde především o inaktivované kvasnice, které na rozdíl od těch běžných nenakypří. Tento typ droždí se může užívat jako dochucovadlo. Tebi obsahuje také hodně chromu, vitamíny skupiny B a může se užívat i při bezlepkové dietě. Tento druh droždí v sobě nese lehce masitou příchuť, může sloužit i jako zahušťovadlo. Může se přidávat do polévek, zeleninových salátů, dipů a zeleninových plněk.

Tamari neboli delikátní omáčka, neobsahuje lepek a je výrazně slaná. Při použití se už pokrm nemusí nijak kořenit. Stačí jen trocha petrželové natě. Základem této omáčky je Miso, hustá hnědá pasta. Omáčka Tamari by se měla přidávat až do hotových pokrmů a to z důvodu zachování co nejvíce tělu prospěšných látek. Enzymy, které omáčka obsahuje, se vyznačují blahodárným vlivem na zažívací trakt a tím pomáhají lepšímu využití živin z potravy.

Omáčka Tamari se vyrábí mnohem delším a náročnějším procesem než je klasická výroba sójové omáčky. Svou úlohu při výrobě Tamari hraje čas a fermentační procesy. Vše kvasí zhruba osmnáct měsíců a vznikají při tomto procesu tolik důležité enzymy. Klasická sójová omáčka vzniká během tří dnů a naše tělo spíše překyseluje. Omáčka Tamari se však chová zásaditě. Navíc této omáčky postačí k ochucení jídla skutečně troška.

Libeček

Nejlepší zdravým ochucovadlem, které není náročné na pěstování, najdete klidně na své zahrádce. Jedná se o libeček. Libeček má svou charakteristickou chuť i vůni a výborně chutná v salátě, dušené zeleninové směsi, polévce, ale také s bramborami. Má lákavé aroma. Původem pochází z Persie a postupem času ve Středomoří zdomácněl natolik, že se dnes z něj můžeme těšit i my. Ve svých listech obsahuje velké množství vitamínu C, chlorofylu, beta karotenu a také celou řadu éterických olejů. Díky svému jedinečnému složení podporuje vylučování trávicích šťáv a žluči, ale také moči. Dokáže také skvěle odvodnit. Rozpouští ledvinové kaménky a celkově harmonizuje močové cesty a podporuje správnou činnost gastrointestinálního traktu. Pomáhá při nadýmání a pálené žáhy.

Navíc snižuje i množství kyseliny močové, takže skvěle pomáhá pacientům s dnou.

Jako nejznámější a svým způsobem nejlevnější ochucovadlo všichni známe kečup. Tolik diskutovaný a probíraný. Jak jsme psali již dříve, kupovaný kečup není tak dobrý a navíc obsahuje mnoho soli. Nejlepší kečup, který můžete mít, je ten vlastní, vyrobený doma. A není na tom ani nic složitého.

Domácí kečup

Domácí kečup vyrobíte za pomoci stopadesáti gramů rajčat, padesáti gramů sušených rajčat, pěti sušených datlí, česneku, himalájské soli, bazalky a zhruba deseti gramů lněného oleje.

Rajčata omyjte, rozmixujte se sušenými rajčaty, datlemi, česnekem, solí a lněným olejem, můžete také přidat bazalku. Výslednou směs – kečup – můžete používat jako zdravé ochucovadlo k těstovinám.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner