Batáty: Povijnice batátová

Sladké brambory

BatátyBatáty, jiným jménem povijnice jedlá (batátová), nepatří sice mezi nejvzhlednější zeleninu, ale ukrývají v sobě mnoho cenných látek, které váš organismus ocení. Batáty jsou v podstatě sladké brambory, ale s bramborami mají pramálo společného. Mají načervenalou slupku s oranžovou dužinou, která je podobná například máslové dýni. Tento odstín mají batáty díky velkému množství betakarotenu. Betakaroten se nachází také ve slupce, a proto se batáty pokud možnou neloupou.

Betakaroten je antioxidant, který zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu a tím zvyšuje mladistvý vzhled pleti. Také má vliv na správný vývoj plodu v těle matky během těhotenství. Je antioxidačně aktivní a tedy chrání tělo proti vzniku volných radikálů. Mnoho zdravého betakarotenu neobsahují jen batáty, ale také další oranžové potraviny jako je mrkev, dýně, rajčata, papája, mango, nektarinky, ale také špenát, mořské řasy, řeřicha a kapusta. I v těchto potravinách je mnoho betakarotenu, který je však maskovaný zeleným chlorofylem.

Další vzácnou kyselinu, které batáty obsahují je kyselina chlorogenová, ta se často spojuje zejména se zelenou kávou a jejím nemalým účinkem na naši hmotnost. Batáty jsou cenově přijatelnější a také v přirozené formě. Navíc dokážou snížit i vysoký krevní tlak a hladinu cholesterolu. Napomáhají detoxikaci organismu a jeho regeneraci. Další zajímavou kyselinou, které batáty obsahuji je kyselina kávová, která se vyznačuje svým blahodárným vlivem na hladinu naši glykémie, tedy hladinu cukru v krvi.

Bohaté na vitamíny

Batátová dužina je sladká a přispívají k tomu hlavně dva monosacharidy. Jde o sacharidy jednoduché. Ta se v těle díky trávicím enzymům štěpí na další fruktózu a glukózu.

Batáty dodávají tělu značné množství vitamínu B6. Tento vitamín mírní nespavost, deprese a ladí psychiku. Působí proti ateroskleróze, srdečním cévním onemocněním a mírní projevy epilepsie. Také díky tomuto vitamínu se dá předejít vzniku mrtvice a je nezbytný pro celkový růst a rozmnožování buněk v těle. Běžnou stravou bychom tak měli pokrýt denní dávku tohoto vitamínu, která činí dva miligramy na den. Pokud však sportujete a přes den vyvíjíte větší fyzickou aktivitu, berete antikoncepci, máte chronické onemocnění, vitamín B6 byste se měli snažit dodávat ještě více. Správnou volbou tak mohou být batáty, ale také ovesné otruby, ovesné vločky, pšeničné klíčky, rýže natural, ořechy, ryby, zelí, kapusta, listová zelenina a pohanka, kde se tento vitamín také ukrývá.

Vitamín B6 je vitamín rozpustný ve vodě a tělo si ho nedokáže uskladnit do zásoby. Tento vitamín se také ničí dlouhým skladováním, mražením, konzervováním a dalšími technologickými postupy. Ve svém jídelníčku proto dbejte především na čerstvost potravin, které jíte.

Batáty jsou vhodné i při diabetu 1. a 2. typu, celiakii, zrychleném životním stylu a redukci váhy. Batáty dobře snáší i pacienti s histaminovou intolerancí. Díky jejich vyššímu množství draslíku se doporučují i při srdečních cévních chorobách. Vhodné jsou i pro děti a mohou tak doplňovat jejich jídelníček.

Červené a žluté

Batáty rostou v tropických oblastech Jižní a Střední Ameriky. Nejsou vůbec botanicky příbuzné s našimi bramborami a do Evropy byly dovezeny asi o sto let dříve než naše české brambory. Nové hlízy této zeleniny obsahují 70% vody, 6% cukru a 18% škrobu. Dohromady tedy batáty tvoří 24% sacharidů. Sladkou chuť jim dodává hlavně fruktóza, sacharóza a glukóza. Obsahují kromě vitamínu B a betakarotenu také velké množství vitamínu C, poté draslík a rostlinné steroly.

Celkem existují dva druhy batátů a to červené, které se hodí na vaření a zapékání a poté žluté, které jsou vhodné na smažení a také do těsta na pečení. Z batátů se dají připravit i koláče nebo se mohou zapékat s kořenovou zeleninou.

Batáty se v kuchyni dají různě upravovat. Dají se vařit i péct nebo upravit do podoby hranolek. Stačí je promísit s troškou himálajské soli a nakrájeným pórkem. Poté se pečou obdobně jako domácí hranolky.

Pokud se vám zdají batáty drahé, můžete je zkusit namíchat s bramborami a to v poměru 50:50. Jídlo se stane hned zajímavějším. Batáty se dají rozmačkat i na kaši, stačí poté přidat petrželovou nať nebo trochu mrkve.

Batátový salátat

Z batátů lze vytvořit také batátový salát. Na ten budete potřebovat dvě stě gramů batátů. Třicet gramů lahůdkové cibulky, padesát gramů strouhané řepy, česnek, čtyřicet gramů kešu oříšků, citronovou šťávu, himálajskou sůl a petrželovou nať.

Batáty povaříte ve slupce do měkka a necháme vychladnout. Oloupete, nakrájíte na kostky a přimícháte čerstvou nastrouhanou řepu, prolisovaný česnek a cibulku. Kešu oříšky namočíte přes noc do vody ještě před přidáním do salátu. Poté se rozmixují s trochou vody a dochutí se citronovou šťávou a himálajskou solí. Tímto dresinkem se poté salát z batátů přelije. Přidáte petrželovou nať a je hotovo.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner