Zatočte s jarní únavou

ÚnavaSlovní spojení „jarní únava“, ač nemá se světem medicíny pranic společného, se kupodivu ujalo a každý hned ví, o co se jedná. Na toto téma už byly popsány stohy papírů, v jejichž většině se však ona únava přisuzuje právě skutečnosti, že pomyslené baterie v našem těle se během zimy značně vybily.

A najednou vysvitne slunce a my chceme všude chodit pěšky a užívat si prvních jarních slunečních paprsků. Ale ouha. Jsme z toho nějací znavení. Pocit nedostatečné výkonnosti po zimě může vyplývat ze špatné stravy, přecpávání se, nedostatku ovoce a zeleniny, nadměrné konzumace těžkých jídel, časté konzumace masa. Lidé také mají v zimě málo pohybu.

Co ale dělat, když už na nás jarní únava padla? V první řadě je potřeba se pozitivně naladit. Vycházkami a lehčím sportováním rozhodně nic nezkazíte, dobré je také plavání či sauna, chybu neuděláte s otužováním. S pohybem začněte opatrně, postupně prodlužujte vycházky, nejprve choďte časem můžete zvolit i mírný klus.

Dalším krokem by měla být změna jídelníčku. Obohaťte si ho čerstvou jarní zeleninu, vhodné jsou ředkvičky, jarní cibulka či řapíkatý celer. Nezapomínejte ani na bylinky, které můžete zakoupit čerstvé nebo si je samy pěstovat. V tomto období lze doporučit i vitamínové a minerální doplňky.

Uvažovat byste také měli o půst, naši předci moc dobře věděli, proč se ho zimním období vyvarovat těžkých jídel, masem počínaje. Nejdrastičtější forma půstu, ale zároveň nejrychlejší a nejúčinnější je jedno až třídenní půst, při kterém smíte pít bylinkové čaje, zeleninové vývary a ovocné šťávy. Jídlo je zapovězeno. Zvolíte-li mírnější metodu, počítejte s několikatýdenní úpravou jídelníčku: vyřaďte červené maso a uzeniny, cukr, kávu a černý a zelený čaj a místo půstu si jednou do týdne dopřejte ovocný nebo zeleninový den, kdy nebudete jíst nic jiného než čerstvé ovoce nebo zeleninu.

Nepřehlédněte:

SMS Věštba
SMS Výklad / banner