Raw food: Syrová a živá strava

OvocePoslední dobou se u nás čím dál častěji rozšiřují různé odvětví životního stylu. Mezi ně patří i tzv. raw food. V překladu syrová strava. Určitě jste už o tomto způsobu stravování slyšeli, nebo dokonce znáte někoho, kdo se takto stravuje.

Raw food se dá přeložit jako syrová strava nebo přirozená strava. Jde zejména o to konzumovat jídlo i pití, tedy ovoce, zeleninu, bylinky, houby, semínka, ořechy i obilí v co nejpůvodnější podobě, tedy tak, jak je získáváme z přírody. Potraviny se jí tedy syrové a čerstvé, nebo ohřáté či usušené maximálně do 45 stupňů Celsia, případně naklíčené, čerstvě pomleté, mixované, nastrouhané, odšťavněné nebo nakrájené. Můžete je dokonce i mrazit.

Mnoho lidí může odrazovat to, že se potrava konzumuje nejčastěji studená nebo při pokojové teplotě. Nekonzumuje se tedy nic, co prošlo teplotou větší nad 45 stupňů Celsia. Tedy nic vařeného, pečeného, smaženého, grilovaného nebo fritovaného. Tělo se tak nezatěžuje chemickými přídavnými látkami, barvivy, konzervanty, umělými sladidly, bílým cukrem a dalšími. Nejlepší potravinou je tedy přirozená strava, která nebyla podrobena denaturalizaci.

Živá strava je taková, která si zachovává život skrze aktivní enzymy. Příkladem takové stravy je syrové jablko, hruška, salát, mrkev, brokolice, cuketa, maliny, naklíčené obilí, luštěniny, ořechy a další. V syrové stravě se zase užívá strava v syrovém stavu, tedy i nepasterizované mléko, syrová vajíčka, syrové maso a ryby. Někdo syrovou stravu jako je maso, vajíčka a mléko odmítá takto připravenou jíst.

Nová energie

Existují potraviny syrové, ale zároveň ne každá syrová potravina je potravinou živou. Mezi takové potraviny patří například ořechy, semínka, obilná zrna, čočka, fazole. I když nejsou nikterak upravovány, jsou sice syrovou potravinou, ale ne živou. Tou se stanou až po namočení do vody, kdy je dáme klíčit do studené vody alespoň na 24 hodin. Nastartuje se tak proces klíčení, enzymy se probudí a potraviny se stanou živými.

Syrová strana obsahuje potřebné vitamíny, minerály, enzymy a uchovává si svou přirozenou strukturu, která zajišťuje rovnováhu mezi tisíci výživných látek. Enzymy se ničí teplotou právě nad 45 stupňů Celsia, a proto je důležité potraviny nepřipravovat vařením. Pokud tedy přijímáme stravu tepelně upravenou, jde o tzv. mrtvou stravu a vyčerpáváme své tělo tím, že si musí nutně produkovat enzymy, které se živou a syrovou stravou přijímají automaticky. Tělo je tedy po konzumaci tepelně připraveného jídla velmi a zbytečně zatěžováno. Čerstvá syrová rostlinná strava je vyživena slunečním světle a má tak největší výživnou hodnotu.

Syrová zelenina se tráví v žaludku a střevech asi hodinu, zatímco vařená až tři hodiny. Navíc syrová strava podporuje trávení a to až na ty nejsnáze vstřebatelné substance. Pomáhá odstranit škodlivé látky z tlustého střeva. Díky tomu tělo šetří svou energii a mnoho lidí, kteří přejdou na raw stravu popisují přívaly nové energie, kterou dříve nepociťovali.

Právě syrová strava obsahuje vše potřebné pro život. Je bohatá na vitamíny a stopové prvky. Má také velké uzdravovací schopnosti.

Pokud přemýšlíte o vyzkoušení syrové stravy, budete potřebovat zejména mixér, sušičku, odšťavňovač a mlýnek. Také se vám budou hodit nakličovací misky. Důležité je potraviny nikdy nezahřát na více jak 45 stupňů Celsia, tedy pokud byste měli teplotu zkoušet prstem, nikdy si jej nesmíte spálit.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner