Proč začít meditovat?

Začněte meditovat s příchodem jara

Padá na vás jarní únava a nevíte si s ní rady? Máte pocit, že žijete ve stresu, naskočili jste do rozjetého vlaku, ze kterého nelze vystoupit? Potřebujete se zklidnit a to nejen tělo, ale také vaši mysl. Vyzkoušet můžete třeba starou a osvědčenou meditaci. Nejde o instantní duchovní techniku, ale o techniku, která má velmi pozitivní účinky na regeneraci a uzdravení fyzického těla. Díky meditaci můžete zkvalitnit váš život a objevit v sobě úplně jiný svět. Díky tomu se vy sami budete cítit lépe a spolu s vámi také vaše okolí.

Meditace však vyžaduje trénink a disciplínu. I my bychom měli meditaci něco dát a něco objevovat. Každý učitel vysvětluje meditaci jinak. Jeden může tvrdit, že je to stav bez myšlenek. Druhý zase, že nejde o to nemít myšlenky, ale být jejich bdělým pozorovatelem. Stejně jako je mnoho druhů jídla, je i mnoho druhů meditací. Jsou meditace, které umožňují vnitřní ticho, tedy bezmyšlenkový stav. Poté jsou meditace, které rozvíjí bdělou pozornost, tedy meditace v ruchu každodenního života. Dalším druhem je meditace prozařování vědomí a to slovem, zvukem, obrazem, řízená autohypnóza a imaginace.

Lidé, kteří pravidelně praktikují meditaci, dokážou i ve stresových situacích zklidnit svou mysl a ovládat své emoce a nejednat v afektu. I to pro běžný život znamená hodně. Meditace vás tedy může obohatit více, než si myslíte. Když jsme ve stavu hluboké meditace, mozek začne produkovat alfa nebo theta vlny a dokáže i to, že i čtyřicet minut hluboké meditace může vydat za dvě hodiny spánku.

Rozcestník

Meditace znamená radost

Žádná minuta věnovaná meditaci není minutou ztracenou. Při meditaci se dostáváme do změněného stavu vědomí a učíme se zacházet se svou myslí. Meditační cvičení nám také pomáhají rozvinout imaginaci. Můžeme tak poznávat sami sebe a docházet k různým změnám. Poznáváme taky, co je naším životním posláním. Můžeme v sobě probudit nové dary a talenty.

Nikdy bychom se však neměli stávat pyšnými kvůli tomu, že my meditujeme a naše okolí ne. Takovéto pocity nemají s meditací nic společného. Znakem správné meditace by měla být prohlubující se láska k druhým a vědomí vlastní titěrnosti.

Naší správnou motivací pro meditaci by však neměl být pocit, že můžeme něco získat, ale to, že se můžeme stát lepším člověkem. Ti, co se také příliš ve své snaze o meditaci snaží příliš, budou zklamaní. Pokud chcete něco hned a tlačíte při tom na pilu, snadno se vám stane, že vám toto jednání nepřinese žádný užitek, ale spíše rozladění a zklamání bez výsledku. Vše chce svůj čas. I meditace chce svůj čas.

Díky meditaci a oproštěním se od vašich každodenních problémů, můžete objevit radost, novou sílu a také energii. Můžete také začít pohlížet na vaše problémy z různých úhlů a hledat nová a lepší řešení. Vše však chce klid a odpočatou mysl, která se nenutí, ale naopak, která se těší.

Cesta sebepoznání

Meditace je cestou sebepoznání. Když zastavíme hukot vlastních myšlenek, můžeme začít objevovat vnitřní krajinu sebe sama a objevovat vlastní ticho a nitro. Na myšlení spotřebujeme mnoho energie a tak, pokud se nám podaří zastavit proud myšlenek, ušetříme energii a můžeme se příjemně během dne občerstvit právě pomocí meditace.

Každý v sobě neseme své vlastní já. Ale co je naše skutečné já? Jsme to skutečně my, kdo máme tyhle myšlenky a emoce? Pokud se někdy někdo o meditaci zajímal, ví, že část našeho já, ega, je jen iluzí. Myšlenky a emoce vznikají a zanikají. Nejsme to skutečně my. My jsme něčím mnohem větším, co tu přetrvává na věky. Meditace má právě k tomuto pochopení zákonu života pomoci.

Meditace se však nemůže doporučit lidem, kteří jsou vážně duševně nemocní. Kdo s meditací začíná, zpočátku zažije jen pár krátkých okamžiků, kdy se ocitne v meditaci. Jde převážně o nácvik koncentrace. Ze začátku nás může trénink vlastní mysli stát mnoho našeho úsilí a také u meditace v prvopočátku mnoho nezažijeme a neucítíme. Meditace je nejvíce o disciplíně a úsilí při ní vynaložené se někdy podobá dokonce i tělesnému tréninku.

Být v přítomném okamžiku

Nejlepší dobou pro meditaci je především ráno a večer. Před spaním dokáže meditace člověka příjemně zklidnit a připravit ho na spánek. Stačí si vybrat nějaký bod v prostoru, na který se budete nepřetržitě dívat. Takto to můžete praktikovat každý den třeba jen deset minut. Nezapomeňte u toho také správně dýchat. Buď se soustřeďte na dýchání, nebo na bod v prostoru, na který se koncentrujte. Pokud to děláte správně, cítíte, že neexistuje nic jiného, než bod zájmu vaší koncentrace. A v této chvíli zkuste aspoň na moment zapomenout na zbytek světa.

V meditaci nás opouštějí svazující myšlenky, je to jako kdybychom se vyladili na vyšší frekvenci, Roste tím naše intuice, které umíme více naslouchat a tak nás mohou napadat naprosto geniální nápady.

Můžete vyzkoušet i meditaci spojenou s dýcháním. Pokud takto budete meditaci praktikovat, dokážete v sobě uvolnit nahromaděný odpor a stres. Díky tomu budete moci zažít okamžiky, kdy životní energie může vámi plynout naprosto přirozeně.

Každý den bychom se měli na čtvrt hodiny v klidu posadit na příjemné místo a měli bychom se snažit uzavřít brány svých fyzických smyslů. Jde o to se naladit na příjemnou atmosféru, zavřít oči a nechat se unášet. Uvědomujte si jen dýchání vzduchu do plic a jeho vydechování. Záměrem tohoto způsobu meditace je jen to být v přítomném okamžiku a být si vědomi svého dýchání.

Nejjednodušší cesta ke štěstí

Meditace je nejpřirozenější a nejjednodušší cestou ke štěstí. Stačí se naučit pár technik a můžete být více než spokojeni.

Na naši mysl se dá při meditaci působit hned několika způsoby a to buď obrazem, zvukem, slovem nebo myšlenkou.

Díky koncentraci můžeme pocítit dobro a zakoušet štěstí. Koncentrace dokáže odhánět i nemilé myšlenky, které nám přicházejí během dne na mysl. Není také jedno, jaké myšlenky naše mysl vysílá do svého okolí. Vždy je dobré šířit milé a pozitivní myšlenky, které neprospívají jen nám, ale také celému širokému okolí. Někdo si pomáhá například vizualizací zlatého světla, soustředěním se na ctnosti srdce nebo rytmickým opakováním manter.

Naše fyzické tělo reaguje na naše myšlenky, reaguje tedy i na stres a poté přichází nemoci. Náš mozek neumí rozlišit mezi skutečností a pouhou představou. I začátečník je po určité době schopen si v těle vyvolat pocit tíže, tepla a uvolnění, nebo prožívat při představě procházky u moře v horkém písku, jeho teplo. Pokud tedy chcete působit na své fyzické tělo, můžete to dělat buď autogenním tréninkem, nebo řízenou vizualizací.

Někomu bude vyhovovat tedy autogenní trénink, což je postupné uvolňování jednotlivých částí těla nebo pro vás bude příjemnější představa, jak stojíte třeba pod vodopádem nebo se procházíte po rozkvetlé louce.

Naučit se dobře relaxovat je také o tréninku. Někdy k tomu stačí poslechová cédéčka, která můžeme zakoupit v ledajakém obchodě. Kouzlo správné relaxace však spočívá v opakování a pravidelnosti.

Nepřehlédněte:

SMS Věštba
SMS Výklad / banner