Ovesné vločky a lepek

Ovesné vločkyMnoho z nás si dá rádo k snídani namíchané vločky s mlékem nebo jen zalité horkou vodou. Žijeme v přesvědčení, že naše každodenní velká spotřeba lepku může mít dopad na naše zdraví. Spousta z nás si tyto pšeničné pochutiny nedokáže odepřít. Ale víte, že existují ovesné vločky bez lepku?

Někteří z nás se musí lepku vyvarovat, ať už trpí celiakií (alergií na lepek) nebo mají jen lepkovou intoleranci (nesnášenlivost lepku). Celiakie je alergie na lepek a jedná se o autoimunitní nemoc, během které produkuje imunitní systém protilátky, které se podílejí na struktuře vnitřní výstelky tenkého střeva.

Co máte dělat, pokud trpíte celiakií nebo nesnášenlivostí lepku? Obecně by vám bylo všude doporučeno držet tzv. bezlepkovou dietu. Tedy jíst pouze potraviny, které lepek neobsahují. Nejčastěji se jedná o brambory, kukuřici, rýži a luštěniny. Do toho je vám povoleno konzumovat bezlepkový chléb. Nezbyde vám tedy nic jiného, než hledat potraviny, které by vás nejen nasytily, ale také vám zachutnaly. Pokud celý život jíte veškeré potraviny obsahující lepek, je pak velmi těžké lepek ze svého života vyřadit.

Ovesné vločky jsou jednou z nejvýživnějších potravin, které nabízí širokou škálu minerálních látek. Obsahují ovesné beta glukany a tím se chovají protizánětlivě i díky vyššímu obsahu vlákniny a bílkovin zasytí na mnohem delší dobu. Pokud se zamíchají s ořechy, tvarohem, bílým jogurtem, sníží se glykemický index pokrmu. To docení hlavně diabetici.

Jeden anglický druh ovsa vykazuje nulovou hodnotu lepku. Je možné, že je to tím, že Angličané pole osévají prastarým nepřešlechtěným zrnem, které nepodlehlo křížení. V Anglii jsou dokonce ovesné vločky i na seznamu povolených potravin bezpečných pro celiaky.

Když se dnes podíváme na pšenici setou, před cca šedesáti lety bychom ji ještě našli v lehce stravitelné formě, která je tělu příjemná. Prapůvodní pšenka měla název jednozrnka, pokud by ji celiak vyzkoušel, tělo by ji bez problémů strávilo. Dnešní pšenice se však velmi liší a se svou předchůdkyní má už jen pramálo společného.

Dnešní pšenice je možná lepší v tom, že lepí, drží a lépe se formuje v chléb, ale řada z nás za to může zdravotně zaplatit.

Anglická odrůda ovsa je známá pod značkou EMCO. U těžkých forem celiakie se nedoporučuje ani tato forma obilovin.

Na trhu se dnes můžeme setkat také se zrnem anglické odrůdy bezpluchého ovsa, tedy ovesné otruby a ovesné kroupy. Ten se doporučuje pro diabetiky.

Ovesné vločky se mohou použít hned na mnoho způsobů a to k přípravě ovesné kaše, jako zavářka do polévky, k zahuštění zeleninových karbanátků nebo v kombinaci se zeleninou a česnekem jako plnohodnotná příloha. Používají se také k zahuštění smoothies, k přípravě musli tyčinek, k uchystání ovesného mléka a jako základní ingredience oříško-ovesných chlebů.

Ovesné otruby se používají k přípravě sladkých kaší, sušenek a do smoothies. Bezpluchý oves se používá k přípravě slaných zeleninových nákypů, k přípravě karbanátků, do polévky, k uchystání slaných koláčů a lze je připravit také jako sladký nákyp.

Nepřehlédněte:

SMS Věštba
SMS Výklad / banner