Než přišla židle

Dřep je důležitý

židleNež jsme na něčem začali sedět, seděli jsme ve dřepu. Dřep byl pro člověka relaxační, odpočinkovou i pracovní pozicí. Dřep je důležitý i dnes, kdy existují židle. Dřep je dokonce mnohdy zdravější, než jakýkoli pohyb, o který se v dnešním světě plném zdravého životního stylu snažíme. Například je dřep více zdraví prospěšný než návštěva posilovny a běh.

Už je tomu dávno, co lidé ve dřepu relaxovali. V dávných dobách lidé bojovali, lovili a utíkali často před nebezpečím, leželi nebo odpočívali. Dřep byla tehdy naprosto přirozená pozice, která člověku nesmírně prospívala a stále prospívá. Uvolněná páteř se dostane do příjemné flexe a díky gravitaci tak může dekompresovat. Tedy můžete tak mít zcela uvolněnou páteř. Kyčle také klesnou k zemi a uvolní se. Kolena se dostanou do úhlu, který je posílí. A také kotníky se posilní a dostanou se do správného úhlu. Při relaxovaném a uvolněném dřepu se kolena někdy dostanou před špičky nohou. Nemusíte se však bát, tělo i nohy jsou na tuto zátěž stavěny.

Jednou z příčin, proč nás dnes trápí různé zdravotní problémy, je také fakt, že netrávíme dost času ve dřepu. Bolí nás tak záda, kolena a také kyčle. Právě proto mají i staří lidé problémy se postavit na nohy například z křesla nebo ze židle. Chybí jim dostatek síly na to se zvednout ze dřepu nahoru do stoje.

Relaxační pozice

Možná jste si už všimli, že například v Asii nebo Africe se dřepí všude. V této poloze se tam dělá naprosto cokoliv, dokonce se tak hrají i šachy. Pije se tak i čaj nebo se pracuje.

I staří lidé se v oblastech jako je Asie či Afrika, dokážou bez problému zvednout ze dřepu do stoje. Mají silná kolena a zdravé kyčle. Dnešní člověk hodně sedí, někdy postojí a opět zase sedí. Když se nad tím takto zamyslíte, zjistíte, že mnoho času za den nasedíte. Úhel v koleni se dostatečně neuzavře, stehna se nepřiblíží k hrudníku a kotník nedostane potřebnou dorziflexi.

Pokud nesetrváte ve dřepu, netrpí tím jen kostra, ale také přestává proudit krev v místech, kde jsou zkrácené svaly, nebo je nějaká ztuhlost. Takovou svalovinou, kde vše správně nepracuje, jak má, můžou být i plíce, játra, ledviny, srdce a další. Pozice dřepu je důležitá také pro trávící systém, pokud tedy potřebujete vyřešit špatné trávení nebo zácpu, doporučuje se trávit nějaký čas ve dřepu.

Pokud vás bolí kolena, doporučuje se také pozice ve dřepu. Takto je můžete nenásilně posilovat a oceníte vaši snahu zejména ve stáří. S dřepy zkuste začít hned. Nemusíte ve dřepu vydržet půl hodiny každý den v kuse. Zkuste vydržet ve dřepu pár minut. Zpočátku méně, potom už více. Můžete také během dne odpočívat ve dřepu, nebo prostě jen se jít uvolnit, či se ve dřepu dívat na televizi. Začněte po pár minutách, kdy si vzpomenete. Uvidíte ten rozdíl. Když to takto začnete praktikovat, vaše tělo se vám odvděčí a bude to na něm hned znát. Možná také odejdou vaše zdravotní potíže a pocítíte se silnější, než předtím.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner