Jóganidrá - hluboká relaxace

Jednou z věcí, kterou je dobré při praktikování jógy ovládat, je umění hluboké relaxace. Pro jogína je hluboká relaxace sama o sobě základní dovedností a zároveň bránou k vyšším cílům včetně spánku a zkoumání sebe sama.

Schopnosti vycházejí z umění hluboké relaxace, jsou součástí procesu, kterému se říká jóganidrá. Jóganidrá je jóginský spánek, který představuje souznění a kontrolu energetických sil, které procházejí tělem a jsou součástí vesmírné energie.

Prvotním krokem jóginského spánku je naučit se kompletně a hluboce relaxovat. Právě relaxace je pro nás nesmírně důležitá a zároveň i těžká. Relaxace je stav ovlivňovaný vůlí, ale jeho základem je vzdát se kontrolou nad tělem a nechat vše plynout a zmizet napětí. Není totiž možné relaxovat mít u toho vše pod kontrolou. Je možné se uvolnit vědomě, podržet si stav jasného vědomí a nechat odpočívat fyzické tělo. Hluboká relaxace je o hluboké důvěře. Jde o to se vědomě odpoutat a při tom věřit, že se vám nic nestane.

Hluboká relaxace se provádí z polohy mrtvoly. Neměla by vám být zima a zvolte volné a pohodlné oblečení. V této poloze pomalu dýchejte. S každým výdechem nechejte tělo zapadnout do podložky.

Po několika minutách se systematicky uvolňujte. Pozornost soustřeďte na chodidla a snažte se je maximálně cítit. S každým nádechem a výdechem nechejte z chodidel odplynout napětí. Takto postupujte s každou částí těla až k hlavě. Nespěchejte a uvolňujte takto každou část těla. Sami budete překvapeni, jak se dokážete pořádně uvolnit.

Až jste uvolnili celé tělo, intenzivně se na něj koncentrujte a pozorujte ho. Dýchejte mělce a jemně. Možná v této chvíli také usnete, to vůbec nevadí. Taková relaxace je totiž často příjemný začátek kvalitního nočního spánku. A to zejména pokud jste ve stresu, je pro vás začátek spánku hlubokou relaxací tím pravým ořechovým.

Techniku relaxace cvičte každý den, sami uvidíte své pokroky. Časem můžete postoupit k vyšším stupňům jóganidry. Je důležité se však při hluboké relaxaci cítit příjemně a nechat plynout jak své myšlenky, tak i své problémy a starosti. Nemyslete na nic, jen na části svého těla a svůj dech. Nic jiného pro vás v té dané chvíli neexistuje.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner