Jáhly: Nejstarší kulturní plodina

Jáhlová kašeTím, jak se dnes zdravá výživa rozmáhá a čím dál více lidí dává přednost zdravému stravování, stoupá také oblíbenost pro klasické a zdravé jáhly. Jáhly znaly už naše babičky a většinou se každému pod tímto názvem vybaví jáhlová kaše. O tom, že jáhly jsou však zdravou surovinou, kterou lze připravovat na tisíc způsobů, se však můžete právě teď přesvědčit.

Jáhly jsou v podstatě loupané obilky prosa setého, jedné z nejstarších kulturních plodin, které lidstvo zná. Proso svým původem pochází z Číny, východní Asie, Indie a také z jihovýchodní části Ruska. Do naší země se proso dostalo až během stěhování národů. V dřívějších dobách byla tato surovina mezi lidmi velmi oblíbená. Šlo o levný a dobře dostupný způsob, jak si opatřit jídlo. Postupně byly však jáhly vytlačeny a to konzumací brambor a obilovin, z kterých lze upéct chleba a pečivo. K vytlačení jáhel přispěly také těstoviny a rýže. Dnes se však jáhly opět vrací na talíře domácností.

Proč se vlastně o jáhly více zajímat a zařadit je do svého jídelníčku? Jedná se totiž o velmi výživnou a bezlepkovou potravinu, která se získává odstraněním svrchní obalové vrstvy prosa setého. Dříve se z jáhel připravovala řada pokrmů ať už tradiční tvarohovo-švestkový jáhelník, medová kaše s ořechy nebo také jáhly maštěné slaninou.

Jáhly obsahují důležité minerální látky jako je hořčík, draslík, fosfor, křemík, měď, železo a zinek. Jáhly však také obsahují cenné vitamíny jako je B1 a B2. Jáhly obsahují vysoké množství sacharidů, které však přítomná vláknina dokáže ovlivnit a snížit tak výsledný glykemický index.

Jáhly: Vhodné složení

Jáhly jsou nutričně a dieteticky velmi ceněnou potravinou. Vynikají zejména svou výbornou stravitelností a dobrými chuťovými vlastnostmi a vhodným složením. Na sto gramů totiž obsahují sedmdesát jedna gramů sacharidů, největší podíl tvoří škrob. A obsahují také dvanáct gramů bílkovin a čtyři gramy tuku. Samotná čtvrtina tuku se nachází v obilném klíčku. Obsahují také vyšší podíl nenasycených mastných kyselin mezi 72-82%, nezbytnou kyselinou je zde kyselina linolová. Jáhly také obsahují vitamín A.

V dřívějších dobách se jáhly upravovaly jako polévka nebo kaše. Existuje však spousta způsobů, jak je využít v kuchyni. Můžete je zkusit na sladko i na slano. Dají se zapékat, využít jako příloha, nebo jako součást knedlíků. Můžete je zkusit přidat do omáček, nádivek a náplní. Dají se použít i rozmixované do krémů. Zkrátka možností je mnoho.

Než je budete chtít využívat v kuchyni, je potřeba jáhly důkladně umýt a opětovně 2-3x spařit horkou vodou. Odstraníte tak jejich hořkost. Po spaření se jáhly vaří v osolené vodě nebo v mléce. Není potřeba je předem máčet. Vaří se zhruba dvacet minut ve dvojnásobném množství tekutiny.

Tradiční čínská medicína zařazuje jáhly mezi potraviny, které dokážou zahřát. Jáhly posilují oči a oslabené ledviny. Doporučují se při tělesném vyčerpání, rekonvalescenci a při vysoké zátěži. Jáhly obsahují hodně železa, proto se doporučují anemickým pacientům. Mají také dobrý účinek na gastrointestinální trakt, žaludek, slinivku břišní a slezinu. Dříve se z jáhel dělal i odvar, který naši předci užívali k celkové očistě organismu a k vyvolání pocení.

Foto: CC BY 3.0, Dezidor

SMS Věštba
SMS Výklad / banner