Houby

HoubyPrávě nastal čas všech houbařů a milovníků hub. Počasí je u nás v některých částech republiky natolik přející, že houby rostou každý den. Ti, kteří houby zbožňují tak mají žně. Možná že i vy, pokud máte rádi houby, ale nejste vášnivými houbaři, měli byste zkusit jít na lov. Nejlépe však s atlasem hub, pokud nepatříte mezi ostřílené houbaře. I tak ale platí ve sběru hub pravidlo, že pokud si nejste stoprocentně jisti, co jste našli za houbu, neberte ji. Riskovat se v tomto případě nevyplácí a šanci zkusit to risknout můžete mít jen jednou a to poprvé a zároveň naposledy.

I ti, co houbám moc neholdují, ale jsou schopni je sníst, by se měli o těchto darech přírody dozvědět něco více a třeba se tak pokusili změnit svůj náhled na tuto chutnou a zdravou potravinu.

Houby nejsou našimi pomocníky jenom na talíři, ale už to, že jste se pro ně vydali někam do lesa, nachodili nějaký ten kilometr, prospěje vašemu zdraví mnohem více, než cokoliv jiného.

Houby byly často považovány za neutrální potraviny, které neublíží, ale ani nijak výrazně tělu neprospějí. Dnes je tomu již jinak a houby tak platí za léčivé prostředky.

Houby jsou totiž bohaté na vitamíny, minerály a další speciální složky, které podporují imunitu.

To se obzvlášť hodí v létě proti letním virózám, ale také na podzim, kdy hojně houby rostou. Houby jsou účinné i na vážnější choroby než jsou běžné virózy a nachlazení. Obsahují mnoho riboflavinu a niacinu, tedy vitamíny B2 a B3 a pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Houby jsou sami o sobě z velké části tvořeny vodou a mají minimum kalorií. Proto je může konzumovat každý a to bez větších obav z nadbytečných kilogramů. Pokud jsou navíc i vhodně připravené a podávané, stávají se houby ideální součástí redukčního jídelníčku.

Klasické houby jako hřiby, lišky a další mají také nízký obsah sodíku. Nezatěžují tak ledviny a jsou vhodné pro pacienty, kteří se léčí s vysokým krevním tlakem. Obsahují však mnoho draslíku a tento minerál také pomáhá ke snižování krevního tlaku, což je další způsob jak prospět svému srdci i tlaku.

Vše, co nám les v podobě hub dává, má i dobrý obsah selenu. Selen je účinným antioxidantem a společně s vitamínem E pomáhá naše tělo zbavovat škodlivých látek. Selen má také tu moc snížit riziko rakoviny prostaty.

Houby podporují celkovou imunitu organismu a tak pomáhají snížit i riziko rakoviny. V tradiční čínské medicíně mají také houby svoje důležité místo. V kombinaci s různými bylinami se používají na nejrůznější zdravotní neduhy, mezi nimi i k léčbě nachlazení nebo chřipky. Houby chrání lidské tělo před infekcí ale mají vliv i na naši psychiku.

Taková hlíva ústřičná posiluje imunitu a má pozitivní vliv na infekce a záněty střev i krevní tlak. Je vhodná i ke zlepšení stavu cévního systému. Vhodná je i pro zlepšení peristaltiky střev a při alergii. Zlepšuje metabolismus, regeneruje organismus a snižuje cholesterol.

Houba reishi je královnou mezi houbami a to zejména v účinnosti a pestrosti látek, které obsahuje.

Známou se stala zejména jako doplňující prostředek v léčbě rakoviny. Je účinná k mírnění následků chemoterapie a pomáhá organismu nasbírat síly po velkém fyzickém i psychickém vyčerpání. Je tedy právě považována za nejúčinnější houbu v boji proti únavě. Reishi navíc pozitivně ovlivňuje i krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi a je známá pro svoje protizánětlivé účinky.

Další známou houbou je houba shii-také. Obsahuje mnoho proteinů, draslíku a zinku a také velmi dobře pomáhá posílit imunitu. Má v sobě také velký obsah prospěšné látky lentinan. Tato látka dokáže eliminovat virové, bakteriální a plísňové infekční onemocnění. Houba obsahuje také eritadenin. Ten snižuje obsah cholesterolu v krevním séru a má antitrombotické účinky, což mnoho lidí neví.

Další houbou, která však už není tolik známá, je korálovec ježatý. Působí blahodárně na záněty zažívacího ústrojí a trávení. Je vhodná na problémy se žaludkem a na vředy dvanáctníku. Pozitivně dokáže stimulovat nervovou soustavu a zlepšuje paměť.

I houba s nevábným jménem hnojník obecný obsahuje důležité bílkoviny a až dvacet druhů aminokyselin. Má také široké spektrum minerálních látek a vitamínů. Snižuje hladiny cukru v krvi a používá se pro úpravu cholesterolu v krvi.

Všechny výše zmíněné blahodárné houby pro náš organismus lze kombinovat a i když jsou to často exotické houby, které u nás nerostou, v dostání jsou v lékárnách ve formách doplňků stravy nebo také ve specializovaných obchodech se zdravou výživou.

Houby se dají konzumovat na několik způsobů. Můžeme je obalit v trojobalu a usmažit. Vzniknou nám tak houbové řízky. Nebo je můžeme usmažit na pánvičce a vychutnat si tzv. praženici či smaženici spolu se smaženými vajíčky. Houby se také často připravují na másle a na kmíně. K tomu zakousnout krajíc chleba a vydatná večeře je na světě.

Zkrátka houby mají nejrůznější využití. Přidávají se nakrájené do polévek, k masu a do omáček. Pokud je však hub mnoho a nejsme schopni je v brzké době všechny sníst, zpracováváme je obvykle formou usušení.

Houby se tak nakrájí a nechávají se sušit na slunci. Poté se se usušené houby dají do vhodné dózy, nejlépe skleněné, kde je necháme uchované do spotřebování.

Takové sušené houby jsou zejména v zimním období jako najité a lehce nám tak hned ochutí maso, omáčku nebo si je můžeme nechat nabobtnat ve vodě a udělat z nich znovu praženici.

I po usušení jsou houby výborným dochucovadlem. Ti odvážnější se mohou pokusit udělat si houbový vývar. Houby mají v jídle pronikavou chuť i vůni a čím jsou přísady v jídle aromatičtější a chuťově výraznější, tím méně jídlo solíme.

Nejzdravější přípravou hub a také nejdietnější je právě úprava hub formou dušení na kmíně.

Pamatovat při sběru musíme i na to, že houby by se neměly zapařit, protože to zhoršuje jejich stravitelnost. Sbírat houby bychom tedy měli do proutěných košíků a papírových pytlíků.

Také platí pravidlo, že houby bychom měli sbírat v čistém životním prostředí, protože jak je známo, houby do sebe nasávají množství kovů a dokonce i radioaktivních látek.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner