Cibule: co o ní možná nevíte

CibuleVe všech světových kuchyních je nepostradatelná. Proč je tak výjimečná a proč nás její krájení nutí do pláče? Co se v ní skrývá?

Zhruba v půl hrnku cibule můžeme najít kolem 30 kcal, obsahuje důležitý vitamín C, který je podporou pro obranyschopnost těla.

Ke všemu cibule skrývá i látku zvanou diallyl-sulfid, která dokáže snížit riziko rakoviny žaludku, dále obsahuje důležité látky pro zdravé srdce a spoustu dalších látek, které působí proti rakovině.

Nejznámější druh cibule je kuchyňská, a ta se používá po celém světě. Pěstují se však také sladké cibule a ty jsou vhodné zejména na gril, nebo do polévek či dušených pokrmů. Existuje také červená cibule s jemnou chutí, která se dává syrová do různých salátů.

Pokud si libujeme v nakládaných pokrmech, tam přidáváme spíše perlovku, může být červená nebo světlá a vyznačuje se svou drobností. Tzv. šalotka pak svým zjevem připomíná více česnek nežli cibuli a její vnitřek je buď bílý, nebo červený. Nejvíce se užívá ve francouzské kuchyni, kvůli své jemné chuti.

Když kupujeme cibuli, dáváme i obzvlášť záležet na její pevnosti, suchosti, stejnoměrně vyvinutosti, u šalotek pak na hladkou slupku. Šalotka by pak měla být jasně bílá, s tmavě zelenými listy.

Látka allicin, který cibule obsahuje, působí jako antibiotika.

Když uchováváte cibuli na suchém, chladném a tmavém místě, nikdy ji nenechávejte vedle brambor, které uvolňují kolem sebe vlhkost.

Cibule obsahuje slzotvorné látky, které při krájení uvolňují, a proto slzíme. Cibuli proto můžeme zkusit povařit, abychom tomu předešli, nebo loupat pod tekoucí studenou vodou.

SMS Věštba
SMS Výklad / banner